History of Renaissance and Baroque Art in Portugal - 2nd semester
Objectives
General characterization
Code
711061034
Credits
6
Responsible teacher
Docente a definir
Hours
Weekly - 4
Total - Available soon
Teaching language
Portuguese
Prerequisites
Bibliography
1.Craveiro, M.L .(2009). A arquitectura ao romano. Lisboa: Fabu Editores. 2.Deswarte, S. (1992). Ideias e imagens em Portugal na época dos Descobrimentos. Francisco de Holanda e a teoria da arte. Lisboa: Difel. 3.Kubler, G. (1988). A arquitectura portuguesa chã. Lisboa: Vega. 4.Pereira, J. F .(Org.) (1989). Dicionário da arte barroca em Portugal. Lisboa: Presença. 5.Pereira, P. (Org.) (1995). História da arte portuguesa (Vols. 1-2).Lisboa: Círculo de Leitores. 6.Pimentel, A. F. (1992). Arquitectura e poder. O Real Edifício de Mafra. Coimbra: Instituto de História da Arte. 7.Rodrigues, D. (2009). A pintura num século de excepção.1450-1550. Lisboa: Fabu Editores. 8.Serrão, V. (2009). A pintura maneirista e protobarroca. Lisboa: Fabu Editores. 9.Serrão, V. (2001). O Renascimento e o Maneirismo. Lisboa: Presença. 10.Serrão, V. (2003). O Barroco. Lisboa: Presença. 11. Sobral, L. M. (1996). Do sentido das imagens. Ensaios sobre pintura barroca e a cultura do seu tempo. Lisboa: Estampa. 12.Soromenho, M. (2009). A arquitectura do ciclo filipino. Lisboa: Fabu Editores.
Teaching method
Teatching methodologies are incorporated in the proceedings of Art History as a discipline based upon the consideration of the works and languages inherit to visual culture throughout the centuries. Embracing problems of architecture and urban history, painting, sculpture and some aspects of decorative arts, lectures should communicate some skills and methodological practice. So, they are organized by a sequence of slides showed in a power-point device, sometimes associated to commented texts.
Evaluation method
The evaluation consists of three items: a book or a part of a book review (8pp.), a file of an art work (3-5pp.) and a test on all the syllabus. The final result sums (25%+25%+50%).
Subject matter