Anglo-Portuguese Studies - 2nd semester

Objectives

To obtain basic knowledge on historical, cultural and literary Anglo-Portuguese relations
To obtain knowledge on Victorian historical, cultural and literary Anglo-Portuguese relations
To be able to orally present and to discuss a project on one of the topics of the syllabus
To be able to write an exam on the topics studied throughout the semester


General characterization

Code

711121011

Credits

6

Responsible teacher

Teresa Pinto Coelho

Hours

Weekly - 4

Total - Available soon

Teaching language

Portuguese-English

Prerequisites

Attendance of at least 2/3 of the classes taught

Bibliography

COELHO, Maria Teresa Pinto, Apocalipse e Regeneração. O Ultimatum e a Mitologia da Pátria na Literatura Finissecular (Lisboa: Cosmos), 1996.
COELHO, Maria Teresa Pinto, Eça de Queirós and the Victorian Press (London / New York: Boydell & Brewer), 2014.
COELHO, Maria Teresa Pinto, Jaime Batalha Reis e as Relações Diplomáticas e Culturais Luso-Britânicas (Lisboa: Cosmos), 2000.
SANTOS, Maria Isabel Carvalho dos, \"O Império do Outro. Eça de Queirós, Ramalho Ortigão, Batalha Reis, Oliveira Martins e a Inglaterra Vitoriana\", tese de doutoramento inédita apresentada à Faculdade de Ciências da Universidade Nova de Lisboa, 2007.
SILVA, Sónia Cristina Gonçalves Gomes da, \"A Inglaterra do Mid-Victorian Period Revisitada: Imagens de Alteridade em Uma Família Inglesa\", Dissertação de Mestrado apresentada à Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa, 2009.

Teaching method

Lectures, critical reading of texts and debate in class
Presentation and discussion in class of group projects


Evaluation method

Goup oral research project - 50% of the final mark
Final written exam - 50% of the final mark

Subject matter

I - Introduction to the Anglo-Portuguese Alliance
II - The image of Britain in Uma Família Inglesa
III - Eça de Queirós and Victorian Britain
IV - The British Ultimatum and Guerra Junqueiro´s anti-British poetry
V - Bordalo Pinheiro and the African Question