History of Renaissance and Baroque Art in Portugal

Objectives

Available soon

General characterization

Code

711061034

Credits

6.0

Responsible teacher

Maria Margarida Simão Tavares da Conceição

Hours

Weekly - 4

Total - 168

Teaching language

Portuguese

Prerequisites

Available soon

Bibliography

1.Craveiro, M.L .(2009). A arquitectura “ao romano”. Lisboa: Fabu Editores.  2.Deswarte, S. (1992). Ideias e imagens em Portugal na época dos Descobrimentos. Francisco de Holanda e a teoria da arte. Lisboa: Difel. 3.Kubler, G. (1988). A arquitectura portuguesa chã. Lisboa: Vega. 4.Pereira, J. F .(Org.) (1989). Dicionário da arte barroca em Portugal. Lisboa: Presença. 5.Pereira, P. (Org.) (1995). História da arte portuguesa (Vols. 1-2).Lisboa: Círculo de Leitores. 6.Pimentel, A. F. (1992). Arquitectura e poder. O Real Edifício de Mafra. Coimbra: Instituto de História da Arte. 7.Rodrigues, D. (2009). A pintura num século de excepção.1450-1550. Lisboa: Fabu Editores. 8.Serrão, V. (2009). A pintura maneirista e protobarroca. Lisboa: Fabu Editores. 9.Serrão, V. (2001). O Renascimento e o Maneirismo. Lisboa: Presença. 10.Serrão, V. (2003). O Barroco. Lisboa: Presença. 11. Sobral, L. M. (1996). Do sentido das imagens. Ensaios sobre pintura barroca e a cultura do seu tempo. Lisboa:    Estampa

Teaching method

Teatching methodologies are incorporated in the proceedings of Art History as a discipline based upon the consideration of the works and languages inherit to visual culture throughout the centuries. Embracing problems of architecture and urban history, painting, sculpture and some aspects of decorative arts, lectures should communicate some skills and methodological practice. So, they are organized by a sequence of slides showed in a power-point device, sometimes associated to commented texts. 

Evaluation method

Available soon

Subject matter

Available soon

Programs

Programs where the course is taught: