Theories of the Adoption and Impact of Technologies
Objectives
N.A.
General characterization
Code
300027
Credits
7.5
Responsible teacher
Tiago André Gonçalves Félix de Oliveira
Hours
Weekly - Available soon
Total - Available soon
Teaching language
Portuguese. If there are Erasmus students, classes will be taught in English
Prerequisites
- Introdução à Adoção e Impacto das Tecnologias
- Modelos de Adoção a Nível Individual
- Theory of reasoned action (TRA)
- Technology acceptance model (TAM)
- Theory of planned behavior (TPB)
- Integrated TAM and TPB
- Motivation model
- PC utilization model
- Diffusion of innovation theory (DOI)
- Social cognitive theory
- Unified theory of acceptance and use of technology (UTAUT)
- UTAUT2
- Modelos de Adoção a Nível Empresarial
- Introdução
- Diffusion of innovations theory (DOI)
- Technology, organization, and environment (TOE) framework)
- Literatura empírica do enquadramento TOE
- Exercícios
- Modelos de Valor a Nível Individual e Empresarial
- Introdução
- Ttask-technology ¿t (TTF)
- IS Success Model
- Resource base view (RBV)
- Dynamic capabilities
- Visão Geral dos Estádios de Adoção (iniciação, adoção, uso e continuação de uso)
- Desenvolvimento de Novos Modelos Conceptuais
Bibliography
DeLone, W. H., & McLean, E. R. (1992). Information systems success: The quest for the dependent variable. Information Systems Research, 3(1), 60-95.
Delone, W. H., & McLean, E. R. (2003). The DeLone and McLean model of information systems success: a ten-year update. Journal of Management Information Systems, 19(4), 9-30.
Oliveira, T., & Martins, M. F. (2011). Literature review of information technology adoption models at firm level. The Electronic Journal Information Systems Evaluation, 14(1), 110-121.
Oliveira, T., Thomas, M., & Espadanal, M. (2014). Assessing the determinants of cloud computing adoption: An analysis of the manufacturing and services sectors. Information & Management, 51(5), 497-510.
Rogers, E. M. (2003). Diffusion of Innovations (Fifth Edition ed.). New York: Free Press.
Zhu, K., & Kraemer, K. L. (2005). Post-adoption variations in usage and value of e-business by organizations: Cross-country evidence from the retail industry. Information Systems Research, 16(1), 61-84.
Tornatzky, L., & Fleischer, M. (1990). The Processes of Technological Innovation. Lexington, MA: Lexington Books.
Venkatesh, V. (2011). Road to success: A guide for doctoral students and junior faculty members in the behavioral and social sciences. Dog Ear Publishing.
Venkatesh, V., Thong, J. Y., & Xu, X. (2012). Consumer acceptance and use of information technology: Extending the unified theory of acceptance and use of technology. MIS quarterly, 157-178.
Venkatesh, V., Thong, J. Y., & Xu, X. (2016). Unified theory of acceptance and use of technology: A synthesis and the road ahead. Journal of the Association for Information Systems, 17(5), 328-376.
Teaching method
The evaluation has the following components:
- Presentation of the works in the classroom;
- Programmatic interventions of criticism to the works of colleagues;
- Participation throughout the classes;
- Elaboration of a final document for publication.
Evaluation method
English
Subject matter
Nesta UC irá ser utilizada uma abordagem mista com sessões de apresentação dos conteúdos programáticos pelo Professor, apresentações realizadas pelos estudantes e discussão crítica e construtiva destas apresentações. Irão ser também convidados, sempre que possível, Académicos de referência Internacional e/ou antigos alunos que tenham obtido publicações relevantes em jornais de referência, com o intuito de partilharem a sua experiência no processo de publicação, assim como, motivar os estudantes a alcançarem o objetivo da publicação.
A avaliação tem as seguintes componentes:
- Apresentação dos trabalhos na sala de aulas;
- Intervenções programadas de crítica aos trabalhos de colegas;
- Participação ao longo das aulas;
- Elaboração de um documento final para publicação.