History of Ancient Egypt

Objectives

1. To relate the different spatio-temporal dimensions of Ancient Egypt and to
conceive them in a simultaneously synchronous and diachronic perspective;


2. Know the political, social, economic, religious and cultural context of Ancient
Egypt;
3. To know the main and most recent historiographical interpretations related
to the studied subjects;
4. Know the main historical documents, be able to analyze and interpret and
integrate them in their historical context;
5. Develop oral and written presentation skills, demonstrating recognition of
key concepts and appropriate terminology.

General characterization

Code

711051102

Credits

6.0

Responsible teacher

Maria Helena do Nascimento Rego Pereira Trindade Lopes

Hours

Weekly - 4

Total - 168

Teaching language

Portuguese

Prerequisites

Available soon

Bibliography

AGUT - LABORDÈRE, D.; MORENO GARCIA, J. C., LÉgypte des pharaons -
de Narmer, 3150 av. J.-C. à Dioclétien, 284 ap. J.-C., Paris, Belin, 2016.
HOFFMEIER, J. K., Akhenaten and the Origins of Monotheism, Oxford, Oxford
University Press, 2015.
KEMP, B., Ancient Egypt: Anatomy of a Civilization, London: Routledge, 2018
Lopes, M.H.T.; Almeida, I; Rosa, M. F. (eds.), Antiquity and Its Reception - Modern
Expressions of the Past, London, Intech, 2020.
LOPES, M.H.T., Estudos de Egiptologia, Lisboa: Associação Portuguesa de
Egiptologia, 2003.
LOPES, M.H.T., O Egipto Faraónico – guia de estudo, Lisboa, Ed. Associação
Portuguesa de Egiptologia, 2003.
LOPES, M.H.T., <Os rostos do combate no Egipto Antigo> in Revista FCSH, 16,
Lisboa, Ed. Colibri, 2005.
LOPES, M.H.T., <Os Prazeres no Médio Oriente Antigo> (ed.) in Estudos
Orientais IX, Lisboa, Instituto Oriental, 2006.

LOPES, M.H.T., <A Produção Literária no Egipto antigo – as palavras de Thot ao
serviço dos homens> in O reino, as ilhas e o mar oceano – estudos em homenagem
ao Prof. Doutor A. Teodoro de Matos, vol. I, Lisboa, CHAM, 2007.
LOPES, M.H.T., <A Educação Urbana no Egipto Antigo> in Olhares sobre a
História. Estudos oferecidos a Iria Gonçalves. Lisboa, Caleidoscópio, 2009.
LOPES, M.H.T., <Ramses II and the art of Narrating History> in Thinking
Symbols. Interdisciplinary Approaches, Pultusk Academy of Humanities, 30 June- 2
July 2015, Pultusk, Acta Archaeologica Pultuskiensia, 2017.
LOPES, M. H.T. <As primeiras greves da História> – os trabalhadores de Deir el-
Medina e o reinado de Ramsés III” João Luís Cardoso; José das Candeias Sales
(eds.), In Memoriam. Estudos de Homenagem ao Professor António Augusto
Tavares, Lisboa, Universidade Aberta, 2018.
LOPES, M. H. T., <A Problemática da Nomeação no Egito Antigo – Império
Novo> in Anderson Zalewski Vargas; Katia M. P. Pozzer; Luís Carlos dos P.
Martins (org.), Língua e Linguagem no Mundo Antigo, Porto Alegre, RS, Editora
Fi, 2018
LOPES, M. H. T. <Hatchepsut (Maatkaré): uma mulher no trono das “Duas
Terras> In Rede, Marcelo (org.) Vidas Antigas. Ensaios Biográficos da Antiguidade.
São Paulo: Intermeios, 2019
LLOYD, A. B. (ed.), Ancient Egypt. State and Society, Oxford, Oxford
University Press, 2014.
WEBGRAFIA
Sites de Recursos em Egiptologia
Egiptologia da nova
http://www.egiptologia-da-nova.com/
ÆGYPTOLOGUS
https://aegyptologus.com/
Egyptology ressources
http://www.fitzmuseum.cam.ac.uk/er/

Teaching method

Theoretical-practical classes and practical classes.

Evaluation method

Two written evaluation elements: a test and a work. -Evaluation of individual performance in practical classes(100%)

Subject matter

Available soon

Programs

Programs where the course is taught: