History of Ancient Egypt
Objectives
1. To relate the different spatio-temporal dimensions of Ancient Egypt and to
conceive them in a simultaneously synchronous and diachronic perspective;
2. Know the political, social, economic, religious and cultural context of Ancient
Egypt;
3. To know the main and most recent historiographical interpretations related
to the studied subjects;
4. Know the main historical documents, be able to analyze and interpret and
integrate them in their historical context;
5. Develop oral and written presentation skills, demonstrating recognition of
key concepts and appropriate terminology.
General characterization
Code
711051102
Credits
6.0
Responsible teacher
Isabel Cristina Gomes de Almeida
Hours
Weekly - 4
Total - 168
Teaching language
Portuguese
Prerequisites
Available soon
Bibliography
AGUT - LABORDÈRE, D.; MORENO GARCIA, J. C., LÉgypte des pharaons -
de Narmer, 3150 av. J.-C. à Dioclétien, 284 ap. J.-C., Paris, Belin, 2016.
HOFFMEIER, J. K., Akhenaten and the Origins of Monotheism, Oxford, Oxford
University Press, 2015.
KEMP, B., Ancient Egypt: Anatomy of a Civilization, London: Routledge, 2018
Lopes, M.H.T.; Almeida, I; Rosa, M. F. (eds.), Antiquity and Its Reception - Modern
Expressions of the Past, London, Intech, 2020.
LOPES, M.H.T., Estudos de Egiptologia, Lisboa: Associação Portuguesa de
Egiptologia, 2003.
LOPES, M.H.T., O Egipto Faraónico – guia de estudo, Lisboa, Ed. Associação
Portuguesa de Egiptologia, 2003.
LOPES, M.H.T., <Os rostos do combate no Egipto Antigo> in Revista FCSH, 16,
Lisboa, Ed. Colibri, 2005.
LOPES, M.H.T., <Os Prazeres no Médio Oriente Antigo> (ed.) in Estudos
Orientais IX, Lisboa, Instituto Oriental, 2006.
LOPES, M.H.T., <A Produção Literária no Egipto antigo – as palavras de Thot ao
serviço dos homens> in O reino, as ilhas e o mar oceano – estudos em homenagem
ao Prof. Doutor A. Teodoro de Matos, vol. I, Lisboa, CHAM, 2007.
LOPES, M.H.T., <A Educação Urbana no Egipto Antigo> in Olhares sobre a
História. Estudos oferecidos a Iria Gonçalves. Lisboa, Caleidoscópio, 2009.
LOPES, M.H.T., <Ramses II and the art of Narrating History> in Thinking
Symbols. Interdisciplinary Approaches, Pultusk Academy of Humanities, 30 June- 2
July 2015, Pultusk, Acta Archaeologica Pultuskiensia, 2017.
LOPES, M. H.T. <As primeiras greves da História> – os trabalhadores de Deir el-
Medina e o reinado de Ramsés III” João Luís Cardoso; José das Candeias Sales
(eds.), In Memoriam. Estudos de Homenagem ao Professor António Augusto
Tavares, Lisboa, Universidade Aberta, 2018.
LOPES, M. H. T., <A Problemática da Nomeação no Egito Antigo – Império
Novo> in Anderson Zalewski Vargas; Katia M. P. Pozzer; Luís Carlos dos P.
Martins (org.), Língua e Linguagem no Mundo Antigo, Porto Alegre, RS, Editora
Fi, 2018
LOPES, M. H. T. <Hatchepsut (Maatkaré): uma mulher no trono das “Duas
Terras> In Rede, Marcelo (org.) Vidas Antigas. Ensaios Biográficos da Antiguidade.
São Paulo: Intermeios, 2019
LLOYD, A. B. (ed.), Ancient Egypt. State and Society, Oxford, Oxford
University Press, 2014.
WEBGRAFIA
Sites de Recursos em Egiptologia
Egiptologia da nova
http://www.egiptologia-da-nova.com/
ÆGYPTOLOGUS
https://aegyptologus.com/
Egyptology ressources
http://www.fitzmuseum.cam.ac.uk/er/
Teaching method
Theoretical-practical classes and practical classes.
Evaluation method
Método de Avaliação - Two written evaluation elements: a test and a work. -Evaluation of individual performance in practical classes(100%)
Subject matter
Available soon