History of Music: 1950 to the present
Objectives
Available soon
General characterization
Code
01100413
Credits
6.0
Responsible teacher
Paula Cristina Roberto Gomes Ribeiro Brandão
Hours
Weekly - 4
Total - 168
Teaching language
Portuguese
Prerequisites
None
Bibliography
MAIN REFERENCES
Cook, N., & Pople, A. (Eds.). (2004). The Cambridge history of 20th-century music. Cambridge University Press.
Castelo-Branco, S. (Ed.). (2010). Enciclopédia da música em Portugal no século XX (Vols. 1-4). Círculo de Leitores.
Griffits, P. (2011). Modern music and after. Oxford University Press.
Griffits, P., A música moderna, Jorge Zahar, 1987.
Metzer, D. (2009). Musical modernism at the turn of the 21st century. Cambridge University Press.
Perchard, T., Graham, S., Rutherford-Johnson, T., & Rodgers, H. (2022). 20th century music in the West - An introduction. Cambridge University Press.
Solomos, M. (2020). From music to sound, the emergence of sound in 20th and 21st century music. Routledge.
Taruskin, R. (2009). Music in the late 20th century: The Oxford history of Western music. Oxford University Press.
OTHER REFERENCES
CARVALHO, Mário Vieira de. 2007. A tragédia da escuta — Luigi Nono e a música do século XX. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda.
CASTELO-BRANCO, Salwa (ed). 2010. Enciclopédia da Música em Portugal no século XX, 4 vols. Lisboa: Círculo de Leitores.
BOSSEUR, Jean-Yves. 1990. Revoluções Musicais. Lisboa: Caminho da Música.
GOLDBERG, Roselee. 2012. "Arte ao vivo de 1933 à década de 1970". A arte da performance. Orfeu negro. (publicado pela primeira vez em 1979)
NATTIEZ, Jean-Jacques (ed.). 2003. Musiques du XXe siècle (Musiques. Une encyclopédie pour le XXIe siècle I). Arles/Paris: Actes Sud/Cité de la musique.
NERY, Rui Vieira e Castro, Paulo Ferreira de. 1991. História da Música – Sínteses da Cultura Portuguesa. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda.
RAPOSO, Eduardo M. 2007. 1960-1974 – Canto de intervenção. 3ª edição. Lisboa: Público.
THORAU, C., & ZIEMER, H. (Eds.). (2019). The Oxford handbook of music listening in the 19th and 20th centuries. Oxford University Press.
4 volumes de escritos e entrevistas de compositores, editados pelo CESEM e Casa da Música, coordenados por Paulo de ASSIS.
2015. Luigi Nono – escritos e entrevistas.
2010. Jorge Peixinho – escritos e entrevistas.
2011. Emmanuel Nunes– escritos e entrevistas.
2012. Pierre Boulez – escritos seletos.
Teaching method
The methodology adopted relates directly to the learning objectives, with a view to the acquisition of competences along with theoretical and methodological tools, as well as the development of a critical and dialogical attitude. Active methodologies are used, in a combination of expository and demonstrative components, problem solving and carrying out projects in a collaborative and interactive manner, case studies, literature review, oral and written presentations, listening and audio-visualizations, with extensive use of computer tools. Basic references are provided through Nónio and Moodle at the beginning of the course and scientific articles are regularly introduced, as are musical and audio-visual examples. Students can select one of two evaluation models: 1) 2 written assessments (45%+45%) and active intervention in class (10%), 2) 1 written assessment (45%), 1 paper of research and synthesis for presentation and discussion (45%), as well as active intervention in class (10%)
Evaluation method
O estudante pode optar por 1 das 2 modalidades de avaliação em baixo identificadas. A escolha deverá estar concluída até 25 de setembro.
Modalidade A)
45% - 1 teste escrito - 14 novembro
10% - presença e participação nas aulas, nos exercícios e discussões (nas 1as sessões prevê-se um conjunto de breves exposições)
45% - 1 trabalho de investigação e síntese realizado em grupo, que deve resultar na escrita de um paper e na sua exposição e discussão. O trabalho é constituído por um índice, introdução, corpo do texto e conclusão, sendo depois incluída a bibliografia (e documentação em geral) utilizada, e eventuais anexos. Normas a utilizar: Chicago B (autor-data).
Dimensão: O trabalho deve ter entre 2000 e 2500 palavras
Entrega de plano de trabalho para o trabalho/paper final: até 6 outubro
Exposições de trabalhos: últimas aulas de dezembro
Entrega de trabalho final: 19 dezembro 2023
Modalidade B)
45% + 45% - 2 testes escritos
10% - presença e participação nas aulas, nos exercícios e discussões.
Testes: 14 novembro e 5 dezembro
A assiduidade e participação são tidas em contas em ambas as modalidades, sendo aferida pelo número de presenças, intervenção nas aulas e em exercícios coletivos e debates, e exposições de trabalhos.
Subject matter
1) Music and war: the impact of World War II on music and the arts of the 2nd half of the 20th century and the 21st century;
2) Integral serialism, indeterminism and openness, in the process of European (re)construction: centres and expressions of an international avant-garde;
3) Experimentation and transgression: "there is no noise, only sound", Cage, Fluxus and sound as sound;
4) Music in the cultural and political revolution of the 1960s and 1970s. From rock to free jazz, from minimalism to protest song;
5) The expansion of sound and audio-visual spaces. Electronics and informatics at the service of musical thought, crossing genres and frontiers;
6) Musical-theatrical expressions: from musical theatre to opera and musicals;
7) Post-modernisms and other musical paths in the transition between the 20th and 21st centuries: polystylism and multiculturalism;
8) Music challenges in the digital culture.