Education and Community

Objectives

Available soon

General characterization

Code

02103043

Credits

5.0

Responsible teacher

Cláudia Susana Valadas Urbano

Hours

Weekly - Available soon

Total - 140

Teaching language

Portuguese

Prerequisites

Available soon

Bibliography

Almeida, Ana Nunes de (2005). O que as famílias fazem à escola...pistas para um debate. Análise Social, Vol XI, pp 579-593.


Barroso, João (2005). A regulação da educação. Em Barroso, João. Políticas Educativas e Organização Escolar (pp. 63-91). Lisboa, Universidade Aberta.


Barroso, J. (2013). A emergência do local e os novos modos de regulação das políticas educativas. Revista Educação – Temas e Problemas, 12 e 13, pp. 13-25.


Batista, S. (2012). A relação escola-comunidade: políticas e práticas. Lisboa, Projeto ESCXEL – Rede de Escolas de Excelência. Canário, Rui(2009), Territórios educativos e políticas de intervenção prioritária: uma análise crítica, Perspectiva, Florianópolis, 22 (1), pp. 47-78.


Charlot, B. (Coord.) (1994). L’École et le Territoire: Nouveaux Espaces, Nouveaux Enjeux. Paris, Armand Colin.


Coleman, James; Hoffer, T. (1987). Public and Private High Schools – The impact of Communities, Basic Books, Inc., New York. Day, Christopher; Hadfield, Mark; Kellow, Marion (2002). Schools as Learning Communities: Building Capacity Through Network Learning. Education, 3-13, pp. 19-22.


Dias, Natália (2003). Políticas Educativas e dispositivos de territorialização: Da Escola Aberta à Comunidade à Escola em Parceria. Dissertação de mestrado em Ciências da Educação, Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto.


Diogo, Ana Matias (2008). Investimento das Famílias na Escola – Dinâmicas Familiares e Contexto Local. Lisboa, Celta Editora.


Epstein, Joyce L., (2009). School, Family, and Community Partnerships: Caring for the Children We Share. Em Epstein, Joyce, L. (org.), School, Family and Community Partnerships – Your Handbook for Action (pp.9-30), Corwin Press.


Ferreira, F. (2005), O Local em Educação. Animação, Gestão e Parceria. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.


Ferreira, F; Flores, Maria Assunção (2012). Repensar o sentido de comunidade de aprendizagem: contributos para uma concepção democrática emancipatória (pp.201-248). Em Flores, M.A; Ferreira, F. Currículo e Comunidades de Aprendizagem: Desafios e Perspetivas. Santo Tirso, De Facto Editores.


Gonçalves, E., & Batista, S. (Eds.) (2016). Networks, Communities and Partnerships in Education: actors, goals and results. Proceedings of the First International Conference of the ESCXEL Project, Lisbon: ESCXEL Project - School Network for Excellence. ISBN: 978-989-97702-6-3. Retrieved from: http://firstinternationalconference.blogspot.pt/p/online-publication.html


Lima, Jorge Ávila (2015). A ação educativa em rede. Obstáculos e recomendações. Educação, Sociedade & Culturas, 44, pp.9-29.


Machado, Joaquim (2015). A gestão local da educação escolar. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, 15, pp. 11-34.


Machado, Joaquim; Formosinho, João (2016). Equipas educativas e comunidades de aprendizagem. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, 16, 11-31.


Martins, Ernesto (2009). Rompendo fronteiras: a escola aberta às parcerias e à territorialização educativa. Educação Unisinos. 13(1), 63-75.


Redding, Sam (2001). The Community of the School. Em Redding, S; Thomas, L. The Community of the School (pp.1-24). Academic Development Institute.


Silva, Pedro (2010). Análise sociológica da relação escola-família: um roteiro sobre o caso português. Sociologia: Revista do Departamento de Sociologia da FLUP, XX, 443-464.


Soysal, Yasemin; David Strang (1989). Construction of the first mass education systems in nineteenth-century Europe. Sociology of Education, 62 (4), 277-288.

Teaching method

Expository methods are used combined with interrogative, demonstrative and active methods.


Participation in class presupposes prior reading of texts, indicated in advance.

Evaluation method

The following evaluation methods are considered:


1) Presentation of a text in class (objectives 4 and 5) (30%);


2) Essay on one of the themes proposed by the teacher or another relevant to the dissertation in progress (objectives 1, 2 and 3) (70%).

Subject matter

1. About the concept of community in education


1.1. Education, community and utopia


1.2. State, school and community


1.3. Community, social capital and networks


2. From “new” modes of regulation to the appeal of “community”


2.1. From the educational community to the school open to the community


2.2. Schools and teachers as learning communities


2.3. School in partnership: territorialization and local community


2.2. For socio-community regulation?


3. The school-family relationship


3.1. Theoretical perspectives on the school-family relationship


3.2. The role of parents in relation to the school


4. The local


4.1. Decentralization and role of Municipal Chambers


4.2. The case of Priority Intervention Educational Territories


4.3. Local development and non-formal education processes

Programs

Programs where the course is taught: