History of Ancient Egypt

Objectives

1. To relate the different spatio-temporal dimensions of Ancient Egypt and to conceive them in a simultaneously synchronous and diachronic perspective;


2. Know the political, social, economic, religious and cultural context of Ancient Egypt;
3. To know the main and most recent historiographical interpretations related to the studied subjects;
4. Know the main historical documents, be able to analyze and interpret and integrate them in their historical context;
5. Develop oral and written presentation skills, demonstrating recognition of key concepts and appropriate terminology.

General characterization

Code

711051102

Credits

6.0

Responsible teacher

Ronaldo Guilherme Gurgel Pereira

Hours

Weekly - 4

Total - 168

Teaching language

Portuguese

Prerequisites

Available soon

Bibliography

  • AGUT - LABORDÈRE, D.; MORENO GARCIA, J. C., L'Égypte des pharaons - de Narmer, 3150 av. J.-C. à Dioclétien, 284 ap. J.-C., Paris, Belin, 2016.
  • HOFFMEIER, J. K., Akhenaten and the Origins of Monotheism, Oxford, Oxford University Press, 2015.
  • KEMP, B., Ancient Egypt: Anatomy of a Civilization, London: Routledge, 2018
  • Lopes, M.H.T.; Almeida, I; Rosa, M. F. (eds.), Antiquity and Its Reception - Modern Expressions of the Past, London, Intech, 2020.
  • LOPES, M.H.T., Estudos de Egiptologia, Lisboa: Associação Portuguesa de Egiptologia, 2003.
  • LOPES, M.H.T., O Egipto Faraónico – guia de estudo, Lisboa, Ed. Associação Portuguesa de Egiptologia, 2003.
  • LOPES, M.H.T., "Os rostos do combate no Egipto Antigo" in Revista FCSH, 16, Lisboa, Ed. Colibri, 2005.
  • LOPES, M.H.T., "Os Prazeres no Médio Oriente Antigo" (ed.) in Estudos Orientais IX, Lisboa, Instituto Oriental, 2006.
  • LOPES, M.H.T., "A Produção Literária no Egipto antigo – as palavras de Thot ao serviço dos homens" in O reino, as ilhas e o mar oceano – estudos em homenagem ao Prof. Doutor A. Teodoro de Matos, vol. I, Lisboa, CHAM, 2007.
  • LOPES, M.H.T., "A Educação Urbana no Egipto Antigo" in Olhares sobre a História. Estudos oferecidos a Iria Gonçalves. Lisboa, Caleidoscópio, 2009.
  • LOPES, M.H.T., "Ramses II and the art of Narrating History" in Thinking Symbols. Interdisciplinary Approaches, Pultusk Academy of Humanities, 30 June- 2 July 2015, Pultusk, Acta Archaeologica Pultuskiensia, 2017.
  • LOPES, M. H.T. "As primeiras greves da História" – os trabalhadores de Deir el-Medina e o reinado de Ramsés III” João Luís Cardoso; José das Candeias Sales (eds.), In Memoriam. Estudos de Homenagem ao Professor António Augusto Tavares, Lisboa, Universidade Aberta, 2018.
  • LOPES, M. H. T., "A Problemática da Nomeação no Egito Antigo – Império Novo" in Anderson Zalewski Vargas; Katia M. P. Pozzer; Luís Carlos dos P.
  • Martins (org.), Língua e Linguagem no Mundo Antigo, Porto Alegre, RS, Editora Fi, 2018
  • LOPES, M. H. T. "Hatchepsut (Maatkaré): uma mulher no trono das “Duas Terras" In Rede, Marcelo (org.) Vidas Antigas. Ensaios Biográficos da Antiguidade. São Paulo: Intermeios, 2019
  • LLOYD, A. B. (ed.), Ancient Egypt. State and Society, Oxford, Oxford University Press, 2014.
  • WEBGRAFIA
  • Sites de Recursos em Egiptologia
  • Egiptologia da nova
  • http://www.egiptologia-da-nova.com/ÆGYPTOLOGUS
  • https://aegyptologus.com/Egyptology ressources
  • http://www.fitzmuseum.cam.ac.uk/er/

Teaching method

Theoretical-practical classes and practical classes.

Evaluation method

Método de Avaliação - Two written evaluation elements: a test and a work. -Evaluation of individual performance in practical classes(100%)

Subject matter

Available soon

Programs

Programs where the course is taught: