Web Analytics

Objetivos

Nos dias que correm, a Internet e todos os serviços digitais são uma IGNOREe de dados de uma dimensão extrema. Esta informação é uma IGNOREe de conhecimento que pode ser um fator crítico para o sucesso das organizações e marcas. O principal objetivo do curso é a aplicação de metodologias quantitativas para os dados gerados por sites e por sua integração com outras IGNOREes de dados. Além disso, para explorar como essas análises e conhecimento podem ser incorporados nos processos de decisão.

Caracterização geral

Código

400029

Créditos

7.5

Professor responsável

Horas

Semanais - A disponibilizar brevemente

Totais - A disponibilizar brevemente

Idioma de ensino

Português. No caso de existirem alunos de Erasmus, as aulas serão leccionadas em Inglês

Pré-requisitos

Conhecimentos básicos de Internet e Marketing Digital.

Bibliografia

Kaushik, Avinash (2010) ¿Web Analytics 2.0: The Art of Online Accountability and Science of Customer Centricity¿. Wiley publishing, inc.; Brent Dykes (2011) ¿Web Analytics Action Hero: Using Analysis to Gain Insight and Optimize Your Business¿. Peachpit; Hunt, Ben (2011) ¿Convert!: Designing Web Sites to Increase Traffic and Conversion¿. Wiley publishing, inc.; Advanced Web Metrics with Google Analytics (Paperback) by Brian Clifton; 0

Método de ensino

Aulas teóricas para apresentar os conceitos base.
Apresentação e discussão de casos de estudo.
Aulas práticas com exercícios no computador.
Trabalho de grupo. 
Avaliação. 

Método de avaliação

The evaluation will be based on the class participation and attendance, a group project and also a formal final examination.
 
The group project must be done in groups of 4 students. Each project should have the maximum of 20 pages and 5000 words excluded appendix.
 
The formal final examination will include questions covering all subjects addressed during the term. It will include theoretical questions that represent 60% and practical ones that represents 40% of the points. To pass a minimum of 9.5 out of 20 points must be obtained in the final exam.
 
Final grade calculation (both for 1st and 2nd Period):
a) 50% Group Project
b) 50% Exam
c) +10% plus for class participation and attendance

Conteúdo

1. Overview of web analytics
1.1. The old paradigm of web analytics 1.0
1.2. Key questions associated with web analytics 2.0 1.3. Definition of web analytics 2.0
1.4. Change: yes we can!

 
2. The awesome world of clickstream analytics: metrics
2.1. Standard metrics revisited: eight critical web metrics:
  1. 2.1.1.  Visits and visitors
  2. 2.1.2.  Time on page and time on site
  3. 2.1.3.  Bounce rate
  4. 2.1.4.  Exit rate
  5. 2.1.5.  Conversion rate
2.1.6. Engagement
  1. 2.2.  Web metrics demystified
  2. 2.3.  The awesome world of clickstream analytics: practical applications
  3. 2.4.  Metrics solutions
 
3. Evolution of Pricing Models and Funnel Conversion
3.1. Definition of cost models (CPC, CPM, CPA...)
3.2. Advantages and disadvantages of cost models
3.3. Practical examples and demonstration of comparative tables 3.4. Funnel: from attention to conversion
3.5. The role of landing pages
3.6. Anatomy of a landing page and importance for conversion 3.7. Analysis of the client / campaign situation

 
4. Web Analytics Framework
4.1. Analytics Thinking
4.2. Objectives definition
4.3. Web Analytics Framework: practical applications

 
5. Google Analytics
  1. 5.1.  Introduction to Google Analytics
    1. 5.1.1.  How Google Analytics works
    2. 5.1.2.  Accounts, profiles and users