Gestão de Risco
Objetivos
Banking and Insurance Operations (recommended)
Financial Management (recommended)
Caracterização geral
Código
200069
Créditos
7.5
Professor responsável
Jorge Miguel Ventura Bravo
Horas
Semanais - A disponibilizar brevemente
Totais - A disponibilizar brevemente
Idioma de ensino
Português. No caso de existirem alunos de Erasmus, as aulas serão leccionadas em Inglês
Pré-requisitos
1. Derivatives and risk management
2. Forward contracts
Currency and Forward interest rate contracts (FRA); Taxonomy and markets; Pricing, Risk management and speculation;
3. Futures contracts
Characterization, participants and market organization; Pricing; Risk management and speculation
4. Swaps
Interest rate swaps (IRS): Characterization; Pricing; Risk management; Rate management (fixed vs. floating); Cross-Currency Swaps: pricing and risk management;
5. Financial Options
Option valuation models: Binomial trees, Black-Scholes-Merton model, numerical methods; Exotic options; Hedging and Speculative strategies; Structured Products; Asset Liability Management (ALM)
6. Mortality/Longevity Risk Measurement and Management
Stochastic mortality models; Insurance & Capital Market Solutions for longevity and mortality risk; Longevity & Mortality Bonds; Q-Forwards, S-Forwards; Longevity Swaps & Longevity Options
7. Credit Risk Measurement and Management
Credit derivatives, Credit Default Swaps (CDS): pricing and risk management Structured finance and securitization
Bibliografia
Jorion, F. (2011). Financial Risk Manager Handbook (6th Ed), John Wiley & Sons.
Hull, J. (2014). Options, Futures, and Other Derivatives (9th Edition). New York: Pearson Prentice Hall.
Dowd, K. (2005). Measuring Market Risk. 2nd Edition. Wiley.; Chan, N., Wong, H. (2013). Handbook of Financial Risk Management Simulations and Case Studies. John Wiley & Sons, New York.
Bessis, J. (2010). Risk Management in Banking, 3rd Edition. John Wiley & Sons.
DATA SCIENCE TOOLS
DataCamp: www.datacamp.com
Método de ensino
Exam #1
- Option 1: Individual written Exam (100% of final grade, with a minimum grade of 8/20)
- Option 2:
- Individual written Exam (40% of final grade, with a minimum grade of 8/20)
- Group Assignments (60% of final grade)
Exam # 2 & All Extraordinary Exams
- Option 1: Individual written Exam (100% of final grade, with a minimum grade of 8/20)
- Option 2:
- Individual written Exam (60% of final grade, with a minimum grade of 8/20)
- Group Assignments (40% of final grade)
WARNING: Students that deliver a group project for evaluation are automatically assumed to have selected Evaluation Option 2 in all evaluation seasons and will not be allowed to change afterwards.
Método de avaliação
N/A
Conteúdo
Expositional and Questioning Methods
Active Methods and Case Studies
Investigation projects and practical applications
Knowledge development and learning capability
Cursos
Cursos onde a unidade curricular é leccionada:
- Análise e Gestão de Informação
- Análise e Gestão de Risco
- Especialização em Gestão do Conhecimento e Business Intelligence (Inteligência de Negócio)
- Especialização em Gestão dos Sistemas e Tecnologias de Informação
- Especialização em Marketing Intelligence
- Especialização em Marketing Research e CRM
- Laboral - Especialização em Gestão do Conhecimento e Business Intelligence
- Laboral - Especialização em Gestão dos Sistemas e Tecnologias de Informação
- Laboral - Especialização em Marketing Intelligence
- Pós-Graduação em Análise e Gestão de Informação
- Pós-Graduação em Análise e Gestão de Risco
- Pós Graduação em Cidades Inteligentes (Smart Cities)
- Pós-Graduação em Data Science for Marketing
- Pós Graduação em Digital Enterprise Management
- Pós-Graduação em Digital Marketing and Analytics
- Pós-Graduação em Direção de Sistemas de Informação
- Pós-Graduação em Gestão de Informação e Business Intelligence na Saúde
- Pós-Graduação em Gestão de Informações e Segurança
- Pós-Graduação em Gestão do Conhecimento e Business Intelligence (Inteligência de Negócio)
- Pós-Graduação em Gestão dos Sistemas e Tecnologias de Informação
- Pós-Graduação em Marketing Intelligence
- Pós-Graduação em Marketing Research e CRM (Estudos de Mercado e Gestão do Relacionamento com o Cliente)
- Pós-Graduação em Sistemas de Informação Empresariais