Estratégia e Inovação em Marketing
Objetivos
The course of Marketing Strategy and Innovation (MSI) aims to develop on students an improved understanding and practice in key topics related to marketing strategy, strategy innovation, and design thinking for innovation. It also provides a hands-on approach using a diversity of challenges and paths in which students can craft their own learning journey.
Caracterização geral
Código
200187
Créditos
7.5
Professor responsável
Guilherme Hidalgo Barata Martins Victorino
Horas
Semanais - A disponibilizar brevemente
Totais - A disponibilizar brevemente
Idioma de ensino
Português. No caso de existirem alunos de Erasmus, as aulas serão leccionadas em Inglês
Pré-requisitos
There are no enrolment requirements. However, students with no previous marketing background should become familiar with basic marketing concepts by reading the recommended books and materials.
Bibliografia
Basic Books
- Clegg, Stewart et al. Strategy: theory and practice. London: Sage, 2011
- Kotler, Philip & Keller, Kevin Lane. Marketing management. 15th ed. Boston: Pearson, 2015
- Osterwalder, Alexander & Pigneur, Yves. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. New Jersey: John Wiley & Sons, 2010
Compulsory Readings
- Kim, W. Chan, and Renée A. Mauborgne. Blue ocean strategy, expanded edition: How to create uncontested market space and make the competition irrelevant. Harvard business review Press, 2014.
- Henry Mason, David Mattin, Maxwell Luthy, Delia Dumitrescu (2015). Trend-Driven Innovation: Beat Accelerating Customer Expectations. Wiley. ISBN: 978-1-119-17042-6.
- Kolko, J. (2015). Design thinking comes of age. LINK: https://cdn.fedweb.org/fed-42/2892/design_thinking_comes_of_age.pdf
Recommended Readings
- Fisk, Peter. Gamechangers: Creating Innovative Strategies for Business and Brands; New Approaches to Strategy, Innovation and Marketing. John Wiley & Sons, 2015.
- Cagan, Marty. Inspired: How to create tech products customers love. John Wiley & Sons, 2017.
- A. K. Pradeep, Andrew Appel, Stan Sthanunathan. AI for Marketing and Product Innovation: Powerful New Tools for Predicting Trends, Connecting with Customers, and Closing Sales. John Wiley & Sons, 2018.
- Kelley, T., & Kelley, D. (2013). Creative confidence: Unleashing the creative potential within us all. Currency.
Método de ensino
Workshop-oriented classes, lectures, project-based learning, case studies, weekly challenges, quizzes.
Método de avaliação
1st call:
Projects: 50%
Quiz/Exam: 30%
Individual Challenges: 20%
2nd call:
Projects: 40%
Exam: 60%
A minimum grade of 8.0 (in 20) for the Quiz/Exam
A minimum grade of 10.0 (in 20) for the Project Deliveries
Rules:
For each day of delay, a -1 point (in 20) penalty is applied.
In the first call, students must complete 4 out of 8 challenges.
In the first call, students must complete 4 out of 8 quizzes.
Conteúdo
The curricular unit is organized in the following Learning Units:
1. Introduction to Strategy & Marketing
2. Marketing Strategy and Innovation (MSI) Canvas
3. The context and emergence of strategic relevance
4. Competitive Analysis and Blue Ocean Strategy definition
5. Strategy as process and practice
6. Marketing as a strategic force via E² Design (Experience + Engagement)
7. The Marketing Strategy and Innovation (MSI) plan
8. Creating a customer value proposition
9. Setting design thinking as an innovation strategy
10. Identifying behavioral insights for marketing
11. Business Models Innovation
12. Prototyping and Managing marketing innovations
Cursos
Cursos onde a unidade curricular é leccionada:
- Análise e Gestão de Informação
- Análise e Gestão de Risco
- Especialização em Gestão do Conhecimento e Business Intelligence (Inteligência de Negócio)
- Especialização em Gestão dos Sistemas e Tecnologias de Informação
- Especialização em Marketing Intelligence
- Especialização em Marketing Research e CRM
- Laboral - Especialização em Gestão do Conhecimento e Business Intelligence
- Laboral - Especialização em Gestão dos Sistemas e Tecnologias de Informação
- Laboral - Especialização em Marketing Intelligence
- Pós-Graduação em Análise e Gestão de Informação
- Pós-Graduação em Análise e Gestão de Risco
- Pós-Graduação em Data Science for Marketing
- Pós Graduação em Digital Enterprise Management
- Pós-Graduação em Digital Marketing and Analytics
- Pós-Graduação em Gestão de Informação e Business Intelligence na Saúde
- Pós-Graduação em Gestão do Conhecimento e Business Intelligence (Inteligência de Negócio)
- Pós-Graduação em Gestão dos Sistemas e Tecnologias de Informação
- Pós-Graduação em Marketing Intelligence
- Pós-Graduação em Marketing Research e CRM (Estudos de Mercado e Gestão do Relacionamento com o Cliente)
- Pós-Graduação em Sistemas de Informação Empresariais