Detecção Remota

Objectivos

There are no specific course prerequisites.

Caracterização geral

Código

100046

Créditos

6.0

Professor responsável

Mário Sílvio Rochinha de Andrade Caetano

Horas

Semanais - A disponibilizar brevemente

Totais - A disponibilizar brevemente

Idioma de ensino

Português. No caso de existirem alunos de Erasmus, as aulas serão leccionadas em Inglês

Pré-requisitos

  1. Introdução à deteção remota e à unidade curricular
  2. Fundamentos de detecção remota
  3. A detecção remota na Internet
  4. Características dos principais satélites e sensores de Observação da Terra
  5. Análise exploratória de imagens
  6. Introdução à extração de informação de imagens
  7. Os benefícios socioeconómicos da deteção remota
  8. Exercícios práticos de processamento digital de imagens de satélite
  9. Resolução de problemas do mundo real com base em imagens de satélite

Bibliografia

Caetano, M., 2018. Teoria de Deteção Remota, [e-book].  NOVA Information and Management School, Universidade Nova de Lisboa.

Caetano, M., and H. Costa, 2019. Remote Sensing Practicals, [e-book]. 

Jensen, J.R., 2015. Introductory Digital Image Processing: a Remote Sensing Perspective, 4ª Edição. NewJersey: Prentice-Hall. 

CCRS, Canadian Centre for Remote Sensing, 2007. Fundamentals of Remote Sensing , [Online]. Disponível em http://www.nrcan.gc.ca/sites/www.nrcan.gc.ca.earth-sciences/files/pdf/resource/tutor/fundam/pdf/fundamentals_e.pdf

Jensen, J.R., 2013. Remote sensing of the environment: an earth resource perspective, 2ª Edição. NewJersey: Prentice Hall.

Método de ensino

The professor in one of the first classes will discuss with the student the evaluation method to be applied in this course. As a starting point for the discussion it is proposed:

  • Test (individual) - 20%.
  • Project presentation and report  - 50%. The goal is the production of a land cover map using a satellite image within a image processing software. A project proposal has to be discussed with the professor.
  • Essay - 20%.  Essay on socio-economic benefits of remote sensing within a specific theme selected by students from a list provided by the Professor ¿ 20%
  • Participation in classes 10%. Besides participation in classes thus evaluation component includes an individual presentation on socio-economic benefits of remote sensing within a specific theme selected by the student from a list provided by the Professor. 

In the first class the students agreed to implement the following weights: midterm (30%), project (45%), participation (5%) and presentation on socioeconomic benefits of remote sensing (20%). 

In the second moment or any other moment of evaluation, the components of evaluation are exactly the same (except that participation in class is added to socio economic benefits presentation) and all projects have to be individual and have to be different from the ones presented during the semester (if existing).

Método de avaliação

N/A

Conteúdo

As aulas têm uma componente teórica e uma prática. Nas aulas teóricas o docente faz uso de slides para ilustração dos fundamentos teóricos. A componente prática consiste na utilização pelo aluno de um software de processamento de imagens de satélite para construção de um mapa temático a partir da exploração de padrões espectrais e/ou temporais de imagens de satélite.  A unidade curricular inclui ainda seminários para discussão dos benefícios socioeconómicos da detecção remota por satélite.
 
O professor promove a aprendizagem ativa e colaborativa através da resolução de problemas do mundo real.