Gestão do Conhecimento
Objetivos
The course aims to introduce students to the importance of managing Knowledge effectively in a contemporary Knowledge-based Economy, where knowledge and learning play fundamental roles in the successful evolution of organizations.
There are a number of reasons for the growth of interest in these topics, including:
- The effects of digital and other globalizing forces that are sweeping away many of the traditional sources of competitive advantage, such as location, superior technology and access to capital;
- The shift in industrial activity and the commensurate changes in occupational skills required;
- Need to manage the Knowledge residing in the brains of the workers is now the most powerful engine of economic performance and competitiveness; it is the source of innovation, best described as the application of knowledge to tasks and situations, in order to develop new products, processes and services.
Caracterização geral
Código
200071
Créditos
7.5
Professor responsável
Guilherme Hidalgo Barata Martins Victorino
Horas
Semanais - A disponibilizar brevemente
Totais - A disponibilizar brevemente
Idioma de ensino
Português. No caso de existirem alunos de Erasmus, as aulas serão leccionadas em Inglês
Pré-requisitos
Not Applicable
Bibliografia
Marquardt, Michael J. (2011). Building the Learning Organization: Achieving Strategic Advantage through a Commitment to Learning, 3rd Edition. Nicholas Brealey Publishing.; Kilduff, M. & Tsai, W. (2003). Social networks and organizations. London: Sage. ; Malone, Thomas W. (2004). The Future of Work. Harvard Business School Press.; McAfee, Andrew (2009). Enterprise 2.0: New Collaborative Tools for Your Organization's Toughest Challenges. Harvard Business School Press.; Keyes, Jessica (2012). Enterprise 2.0: Social Netw
Método de ensino
Theoretical and practical classes.
4 Problem Based Learning Challenges based on real life knowledge challenges in the Covid-19 era.
Método de avaliação
The curricular unit is going to be evaluated based on the following:
- 4 individual research assignments
- 4 group problem based learning challenges
- 3 Knowledge Management Quizzes covering theoretical concepts
Final grade calculation:
1
4 individual assignments (20%), 4 group feedback grids (40%), Quizzes (40%)
Problem Based Learning Challenges are mandatory in this course.
The overall grade of the quizzes will be based on the 2 best grades (out of 3).
Minimum grade of 8 in the quizzes.
2
Individual Analysis of the Knowledge Management Challenges (40%), Exam (60%)
All marks and grades, whether partial or final, will be posted on Netp@ and will not be communicated by any other means. If you cannot access to your grades on Netp@, please contact the Academic Services.
Conteúdo
- Course presentation Worksheets & KM context
- Fundamentals of Knowledge Management
- Introducing knowledge work: processes, purposes and contexts
- Knowledge Management Interventions (Problem Based Learning Scenarios)
- Collective Intelligence and the knowledge-based enterprise
- Seminars with Guest Speakers
- Capture your Learnings and Social Network Analysis - Presentations
Cursos
Cursos onde a unidade curricular é leccionada:
- Análise e Gestão de Informação
- Análise e Gestão de Risco
- Especialização em Gestão do Conhecimento e Business Intelligence (Inteligência de Negócio)
- Especialização em Gestão dos Sistemas e Tecnologias de Informação
- Especialização em Marketing Intelligence
- Especialização em Marketing Research e CRM
- Laboral - Especialização em Gestão do Conhecimento e Business Intelligence
- Laboral - Especialização em Gestão dos Sistemas e Tecnologias de Informação
- Laboral - Especialização em Marketing Intelligence
- Pós-Graduação em Análise e Gestão de Informação
- Pós-Graduação em Análise e Gestão de Risco
- Pós Graduação em Cidades Inteligentes (Smart Cities)
- Pós-Graduação em Data Science for Marketing
- Pós Graduação em Digital Enterprise Management
- Pós-Graduação em Digital Marketing and Analytics
- Pós-Graduação em Direção de Sistemas de Informação
- Pós-Graduação em Gestão de Informação e Business Intelligence na Saúde
- Pós-Graduação em Gestão do Conhecimento e Business Intelligence (Inteligência de Negócio)
- Pós-Graduação em Gestão dos Sistemas e Tecnologias de Informação
- Pós-Graduação em Marketing Intelligence
- Pós-Graduação em Marketing Research e CRM (Estudos de Mercado e Gestão do Relacionamento com o Cliente)
- Pós-Graduação em Sistemas de Informação Empresariais