Gestão e Armazenamento de Dados
Objetivos
Today, data is everywhere and come in different shapes and volumes, in structured and unstructured forms. Companies need to store and manage these data using appropriate data management or database technologies for the success of their business processes. In the Gestão e armazenamento de dados (Data management and storage) course, students will get familiar with the architecture of a DBMS, the process of database modelling and normalization, the implementation of a relational database using SQL language (theoretical and practical), and the advantages and disadvantages of SQL and NoSQL databases. The students will be able to decide about the type of database is the best for their business needs.
Caracterização geral
Código
200193
Créditos
4.0
Professor responsável
Mijail Juanovich Naranjo Zolotov
Horas
Semanais - A disponibilizar brevemente
Totais - A disponibilizar brevemente
Idioma de ensino
Português. No caso de existirem alunos de Erasmus, as aulas serão leccionadas em Inglês
Pré-requisitos
The lectures, group discussions, reading materials, quizzes, and exams will be all in English language. Although not mandatory, the students should have a proficient English language skills.
Bibliografia
- Viescas, John L. Sql queries for mere mortals: a hands-on guide to data manipulation in sql. Pearson Education India, 2018.;
- Sullivan, Dan. NoSQL for mere mortals. Addison-Wesley Professional, 2015.
- Lemahieu, W., Vanden Broucke, S., & Baesens, B. Principles of Database Management: The Practical Guide to Storing, Managing and Analyzing Big and Small Data. Cambridge University Press (2018).
- Chan, Jamie. Learn SQL (Using Mysql) in One Day and Learn It Well (2018).
Método de ensino
The course combines theoretical and practical lessons. The theoretical component includes lectures and slide show demostrations to present concepts and methodologies, solving examples in class and discussion. The practical part includes individual hands-on exercises and group work, where students will face a problem to discuss and solve in teams. Moreover, the lessons may apply short quizzes along the trimester to assess the student¿s progress and understanding of the theoretical materials.
Método de avaliação
Regular examination period (1st epoch)
- A group project (50%).
- Final exam (50%).
Resit examination period (2nd epoch)
- A group project (50%)
- Final exam (50%).
Rules:
- The score in the exam should at least 9.0 (out of 20).
- The groups are made of 5 students.
- Late deliveries for the project will be penalized with 1 point for each late day up to 5 points.
Conteúdo
LU1. Course Overview. DBMS architecture. Introduction to Entiry-Relationship diagram (ERD). Conceptual modelling.
LU2. Design a relational databases with a sound structure. Data Normalization (3-Normal Forms).
LU3. SQL benchmarking. Database creation. DDL operations. Introduction to MySQL workbench.
LU4. CRUD operations.
LU5. Join operations. Sorting and Grouping operations
LU6. Views.
LU7. Overview of NoSQL database types. CAP theorem. Wrap-up.
Cursos
Cursos onde a unidade curricular é leccionada:
- Análise e Gestão de Informação
- Análise e Gestão de Risco
- Especialização em Gestão do Conhecimento e Business Intelligence (Inteligência de Negócio)
- Especialização em Gestão dos Sistemas e Tecnologias de Informação
- Especialização em Marketing Intelligence
- Especialização em Marketing Research e CRM
- Laboral - Especialização em Gestão do Conhecimento e Business Intelligence
- Laboral - Especialização em Gestão dos Sistemas e Tecnologias de Informação
- Laboral - Especialização em Marketing Intelligence
- Pós-Graduação em Análise e Gestão de Informação
- Pós-Graduação em Análise e Gestão de Risco
- Pós-Graduação em Data Science for Marketing
- Pós Graduação em Digital Enterprise Management
- Pós-Graduação em Digital Marketing and Analytics
- Pós-Graduação em Gestão de Informação e Business Intelligence na Saúde
- Pós-Graduação em Gestão do Conhecimento e Business Intelligence (Inteligência de Negócio)
- Pós-Graduação em Gestão dos Sistemas e Tecnologias de Informação
- Pós-Graduação em Marketing Intelligence
- Pós-Graduação em Marketing Research e CRM (Estudos de Mercado e Gestão do Relacionamento com o Cliente)
- Pós-Graduação em Sistemas de Informação Empresariais