Geographic Information Systems
Objetivos
Not applicable
Caracterização geral
Código
200056
Créditos
7.5
Professor responsável
Marco Octávio Trindade Painho
Horas
Semanais - A disponibilizar brevemente
Totais - A disponibilizar brevemente
Idioma de ensino
Português. No caso de existirem alunos de Erasmus, as aulas serão leccionadas em Inglês
Pré-requisitos
UNIDADE CURRICULAR MINISTRADA SÓ EM INGLÊS
GIS will be analyzed under a science and historic perspective: Is there a science behind the GIS? When and where did they begin? What are the factors responsible for their creation and evolution? What are the contributions given by several disciplinary fields?
The nature of spatial information and the integrating character of the analysis approaches and methods used by GIS and their growing application in different sectors of activity have contributed for a greater disciplinary convergence around the usually referred to as "geographic problems". The curricular unit will explore these "geographic problems" that express the main issues raised by the use of geographic information and associated technologies, setting the limits and scope of this new knowledge area.
Geographic Information Systems have the potential to improve our understanding of the real-world forms and processes. This potential is related with GIS functions, or key geographical information activities, that can be enhanced through the use of geographic information technologies and in particular, geographic information systems:
- The measurement of spatial features parameters
- The mapping of the earth surface phenomena
- The monitoring of spatial changes across space and time.
- The modeling of geographical forms and processes
Bibliografia
Longley, PA, MF Goodchild, DJ Maguire, and DW Rhind, 2010, Geographic Information Systems and Science. New York: John Wiley & Sons, 3rd Edition.; Other readings suggested in class materials; Class notes available on the internet course homepage. Has links to other sources of information for GIS.; 0; 0
Método de ensino
- Individual term paper presented and discussed in class (Max 5000 words). To be written in Conference format. 20 min presentation + 10 minute discussion - 45%. Topics for term papers are proposed by students by no later than mid semester in a 200 word abstract containing title and summary
- Two Midterm exams - 25% + 25% = 50%
- Participation in class - 5%
Método de avaliação
English
Conteúdo
UNIDADE CURRICULAR MINSTRADA SÓ EM INGLÊS
Lecture with discussion and student presentations.
Cursos
Cursos onde a unidade curricular é leccionada:
- Análise e Gestão de Informação
- Análise e Gestão de Risco
- Especialização em Gestão do Conhecimento e Business Intelligence (Inteligência de Negócio)
- Especialização em Gestão dos Sistemas e Tecnologias de Informação
- Especialização em Marketing Intelligence
- Especialização em Marketing Research e CRM
- Laboral - Especialização em Gestão do Conhecimento e Business Intelligence
- Laboral - Especialização em Gestão dos Sistemas e Tecnologias de Informação
- Laboral - Especialização em Marketing Intelligence
- Mestrado em Ciência e Sistemas de Informação Geográfica
- Pós-Graduação em Análise e Gestão de Informação
- Pós-Graduação em Análise e Gestão de Risco
- Pós Graduação em Cidades Inteligentes (Smart Cities)
- Pós-Graduação em Ciência e Sistemas de Informação Geográfica
- Pós-Graduação em Data Science for Marketing
- Pós Graduação em Digital Enterprise Management
- Pós-Graduação em Digital Marketing and Analytics
- Pós-Graduação em Gestão de Informação e Business Intelligence na Saúde
- Pós-Graduação em Gestão do Conhecimento e Business Intelligence (Inteligência de Negócio)
- Pós-Graduação em Gestão dos Sistemas e Tecnologias de Informação
- Pós-Graduação em Marketing Intelligence
- Pós-Graduação em Marketing Research e CRM (Estudos de Mercado e Gestão do Relacionamento com o Cliente)
- Pós-Graduação em Sistemas de Informação Empresariais