Direção de Sistemas de Informação
Objetivos
Information systems governance course, provides students with knowledge about the main roles of a chief information officer (CIO), and the decisions that are to be taken during the exercise of their activities. This course outlines managing information and to thrive new strategies into the digital world business. In this course students are expected to develop presentation and communication skills on defining management information systems strategy and the correspondent alignment with the business processes.
Caracterização geral
Código
400020
Créditos
3.5
Professor responsável
João Miguel Martins Moradias
Horas
Semanais - A disponibilizar brevemente
Totais - A disponibilizar brevemente
Idioma de ensino
Português. No caso de existirem alunos de Erasmus, as aulas serão leccionadas em Inglês
Pré-requisitos
Bibliografia
Colisto, N. R. (2012). The CIO playbook: Strategies and best practices for IT leaders to deliver value (Vol. 585). John Wiley & Sons.
Heller, M. (2016). CIO Paradox: Battling the Contradictions of It Leadership. Routledge.
Lane, D. (2011). The Chief Information Officer's Body of Knowledge: People, Process, and Technology (Vol. 571). John Wiley & Sons.
McAfee, A., and Brynjolfsson, E. (2012). Big Data: The Management Revolution. Harvard Business Review 90:60¿ 68.
Smith, G. S. (2011). Straight to the top: Becoming a world-class CIO. John Wiley & Sons.
Teece, D. J. (2010). Business models, business strategy and innovation. Long Range Planning, 43: 172-194
Waller, G., Rubenstrunk, K., & Hallenbeck, G. (2010). The CIO edge: Seven leadership skills you need to drive results. Harvard Business Press
Método de ensino
This course will be leaded by theoretical and practical sessions, associated with few sets of individual and group workings papers. It may include some guest that will participate in the session, presenting some of their cases.
Método de avaliação
This course will be leaded by theoretical and practical sessions, associated with few sets of individual and group workings papers. It will include some guest that will participate in the session, presenting some of their cases.
Regular examination period (1st call):
- Development of an IS Strategic Plan document and presenting to the class (30%)
- Individual Exam (30%)
- Working papers of articles (25%)
- Participation in classes (15%)
Resit examination period (2nd call):
- Individual Exam (50%)
- Individual written essay of a scientific top publication (50%)
Conteúdo
LU 1. Analysis of real case studies
LU 2. CIO' s roles.
LU 3. Change management processses.
LU 4. Development of Strategic Plan
LU 5. Paper analysis
Cursos
Cursos onde a unidade curricular é leccionada:
- Análise e Gestão de Informação
- Análise e Gestão de Risco
- Especialização em Gestão do Conhecimento e Business Intelligence (Inteligência de Negócio)
- Especialização em Gestão dos Sistemas e Tecnologias de Informação
- Especialização em Marketing Intelligence
- Especialização em Marketing Research e CRM
- Laboral - Especialização em Gestão do Conhecimento e Business Intelligence
- Laboral - Especialização em Gestão dos Sistemas e Tecnologias de Informação
- Laboral - Especialização em Marketing Intelligence
- Pós-Graduação em Análise e Gestão de Informação
- Pós-Graduação em Análise e Gestão de Risco
- Pós Graduação em Cidades Inteligentes (Smart Cities)
- Pós-Graduação em Data Science for Marketing
- Pós Graduação em Digital Enterprise Management
- Pós-Graduação em Digital Marketing and Analytics
- Pós-Graduação em Direção de Sistemas de Informação
- Pós-Graduação em Gestão de Informação e Business Intelligence na Saúde
- Pós-Graduação em Gestão do Conhecimento e Business Intelligence (Inteligência de Negócio)
- Pós-Graduação em Gestão dos Sistemas e Tecnologias de Informação
- Pós-Graduação em Marketing Intelligence
- Pós-Graduação em Marketing Research e CRM (Estudos de Mercado e Gestão do Relacionamento com o Cliente)
- Pós-Graduação em Sistemas de Informação Empresariais