Transformação Digital
Objetivos
Digital transformation (DT) course will provide students the overview of the main drivers that lead companies to competitiveness in XXI century. DT is a continuous complex undertaking process which shapes a organizations and its operations towards digital business strategies. DT has a cross-functional character and need to be aligned with other functional and operational strategies. This course will present the main scientific DT drivers and how they can be interconected to con tribute to competitiveness of organizational businesses.
Caracterização geral
Código
200194
Créditos
3.5
Professor responsável
Maria Manuela Simões Aparício da Costa
Horas
Semanais - A disponibilizar brevemente
Totais - A disponibilizar brevemente
Idioma de ensino
Português. No caso de existirem alunos de Erasmus, as aulas serão leccionadas em Inglês
Pré-requisitos
The course will be lectured in English.
Bibliografia
Método de ensino
This course will be leaded by theoretical and practical sessions, associated with case study analysis, gamified quizes and a group developed project.
Método de avaliação
Regular examination period (1st Call)
a) Case study group work (20%)
b) Applied digital transformation group work (30%)
c) Exam (on-line platform) (50%)
Resit examination period (2nd call)
a) Scientific essay (Group/ Individual) (50%)
b) Exam (on-line platform) (50%)
Notes:
- All the deliverables (case study and applied work group) must be submitted within the stated deliverable dates.
- Penalties (1 point/day) will be applied per day of delay.
- Students will only obtain approval if they score a minimum value of 8 on the Exam.
Conteúdo
LU1: Introduction to digital transformation facilitators
- The influence of technological evolution and socio-economic changes
- What is the level of preparation of organizations for digital transformation
- Introduction to Services, PSS Systems and new business models
LU2: Business and digital transformation methodologies and applications
- Why, What and How for digital and business transformation. Because many projects fail.
- What methodologies exist for complex and global transformational projects. BTEP and E SAT examples
- Introduction to the methodology BTM² (Methodology of business transformation management) - Management and enablement disciplines
- Potential causes for failures in a Project, for each methodology discipline
LU3: The Process of Creating Value by Organizational Capabilities and Human Capital
- Value creation and business performance evaluation models
- Influence of human capital and digital skills management in value creation
Cursos
Cursos onde a unidade curricular é leccionada:
- Análise e Gestão de Informação
- Análise e Gestão de Risco
- Especialização em Business Analytics
- Especialização em Data Science
- Especialização em Data Science for Marketing
- Especialização em Digital Marketing and Analytics
- Especialização em Gestão do Conhecimento e Business Intelligence (Inteligência de Negócio)
- Especialização em Gestão dos Sistemas e Tecnologias de Informação
- Especialização em Marketing Intelligence
- Especialização em Marketing Intelligence
- Especialização em Marketing Research e CRM
- Especialização em Marketing Research e CRM
- Laboral - Especialização em Digital Marketing and Analytics
- Laboral - Especialização em Gestão do Conhecimento e Business Intelligence
- Laboral - Especialização em Gestão dos Sistemas e Tecnologias de Informação
- Laboral - Especialização em Marketing Intelligence
- Laboral - Especialização em Marketing Intelligence
- Mestrado em Data-Driven Marketing
- Mestrado em Data-Driven Marketing
- Pós-Graduação em Análise e Gestão de Informação
- Pós-Graduação em Análise e Gestão de Risco
- Pós-Graduação em Data Science for Marketing
- Pós-Graduação em Digital Enterprise Management
- Pós-Graduação em Digital Marketing and Analytics
- Pós-Graduação em Gestão de Informação e Business Intelligence na Saúde
- Pós-Graduação em Gestão do Conhecimento e Business Intelligence (Inteligência de Negócio)
- Pós-Graduação em Gestão dos Sistemas e Tecnologias de Informação
- Pós-Graduação em Marketing Intelligence
- Pós-Graduação em Marketing Research e CRM (Estudos de Mercado e Gestão do Relacionamento com o Cliente)
- Pós-Graduação em Sistemas de Informação Empresariais