Ciência dos Dados para Marketing
Objetivos
Data science uses interdisciplinary techniques, such as statistics, data visualization, database systems, and machine learning to identify original, useful, and understandable patterns in data.
This course will familiarize students with Data science applications and analytical projects' lifecycle. Students will learn techniques for understanding and preparing data before building analytical models, such as data characterization/description, RFM or association rules (e.g., market basket analysis).
Caracterização geral
Código
200201
Créditos
7.5
Professor responsável
Vasco Miguel Lourenço Guerreiro Jesus
Horas
Semanais - A disponibilizar brevemente
Totais - A disponibilizar brevemente
Idioma de ensino
Português. No caso de existirem alunos de Erasmus, as aulas serão leccionadas em Inglês
Pré-requisitos
Familiarity with the main theme of the course is not required. But it is highly recommended that the students have knowledge of Inferential Statistics as well as good skills as a computer user.
Students without previous training or experience with Python should complete the three following Datacamp online courses before the third week of this course (first practical class): Introduction to Python, Intermediate Python, and Data manipulation with pandas. The instructor will provide information on how to have free access to the Datacamp platform.
Bibliografia
Método de ensino
The course is based on theoretical and practical classes. Several teaching strategies are applied, including slides presentation, step-by-step instructions on approaching practical examples, and questions and answers. The practical component is oriented towards exploring the tools introduced to students (Microsoft Excel and Python) and the development of the project.
Applications used: Microsoft Excel, Python, Jupyter notebook, Microsoft visual code.
Método de avaliação
Due to the application-based design of the course, evaluation is continuous and applies to both the theory and practical components. There is no ¿one only exam¿ with a single weight of 100%.
All evaluation grades are on a scale of 0-20.
- Python Quiz:
- Individual - with materials consultation
- The minimum grade is 8.0
- 10% weight
- Group project:
- The minimum grade is 8.0
- 50% weight
- Exam:
- Individual - with materials consultation
- The minimum grade is 8.0
- 1st season or 2nd season: 40% weight
All submissions should be made via Moodle. Submissions after the deadline will be rejected.
Conteúdo
LU1. Introduction to Data Science
LU2. CRISP-DM process model
LU3. Common data types and introduction to SQL
LU4. Data characterization and description
LU5. Data understanding
LU6. Communication and Data visualization
LU7. Data preparation
LU8. Association rules and the Apriori algorithm
LU9. Data similarity and dissimilarity measures
LU10. RFM model
LU11. Introduction to Excel Power Pivot
LU12. Introduction to the Python programming language
Cursos
Cursos onde a unidade curricular é leccionada:
- Análise e Gestão de Informação
- Análise e Gestão de Risco
- Especialização em Data Science for Marketing
- Especialização em Digital Marketing and Analytics
- Especialização em Gestão do Conhecimento e Business Intelligence (Inteligência de Negócio)
- Especialização em Gestão dos Sistemas e Tecnologias de Informação
- Especialização em Marketing Intelligence
- Especialização em Marketing Intelligence
- Especialização em Marketing Research e CRM
- Especialização em Marketing Research e CRM
- Laboral - Especialização em Digital Marketing and Analytics
- Laboral - Especialização em Gestão do Conhecimento e Business Intelligence
- Laboral - Especialização em Gestão dos Sistemas e Tecnologias de Informação
- Laboral - Especialização em Marketing Intelligence
- Laboral - Especialização em Marketing Intelligence
- Mestrado em Data-Driven Marketing
- Mestrado em Data-Driven Marketing
- Pós-Graduação em Análise e Gestão de Informação
- Pós-Graduação em Análise e Gestão de Risco
- Pós-Graduação em Data Science for Marketing
- Pós-Graduação em Digital Enterprise Management
- Pós-Graduação em Digital Marketing and Analytics
- Pós-Graduação em Gestão de Informação e Business Intelligence na Saúde
- Pós-Graduação em Gestão do Conhecimento e Business Intelligence (Inteligência de Negócio)
- Pós-Graduação em Gestão dos Sistemas e Tecnologias de Informação
- Pós-Graduação em Marketing Intelligence
- Pós-Graduação em Marketing Research e CRM (Estudos de Mercado e Gestão do Relacionamento com o Cliente)
- Pós-Graduação em Sistemas de Informação Empresariais