Estudos de Mercado
Objetivos
This course includes a wide range of topics ranging from exploratory qualitative research, development of quantitative market research, also including experimental methods to test products, services and advertising. Students learn how to collect data, namely how to design a good questionnaire. The role of secondary data in market research and ways of reporting them are also studied.
With this course students should be able to design, conduct and report the results of a study appropriate to solve a marketing problem.
Caracterização geral
Código
200049
Créditos
7.5
Professor responsável
Horas
Semanais - A disponibilizar brevemente
Totais - A disponibilizar brevemente
Idioma de ensino
Português. No caso de existirem alunos de Erasmus, as aulas serão leccionadas em Inglês
Pré-requisitos
None.
Bibliografia
Malhotra, Naresh K., Birks, David F. (2012). Marketing research: an applied approach. Fourth European edition. Harlow: Prentice Hall/Financial Times.; Vilares, M., Coelho, P.S. (2011). Satisfação e Lealdade do Cliente – Metodologias de avaliação, gestão e análise. Escolar Editora.; Aaker, Kumar, Day (2001). Marketing Research. Wiley.; 0; 0
Método de ensino
The course is based on theoretical and practical lessons. The theoretical classes are supported by several practical examples of application of the exposed concepts. The practical part is oriented to the design and development of a market study including the stage of exploratory and conclusive research.
Método de avaliação
The evaluation of the course (for both seasons) is carried out with a final exam and a project, including the design of an appropriate market study to a marketing problem.
Two reports must be produced (one on the exploratory research and another on the conclusive research). The reports are discussed with the teacher.
To get approval it is necessary a minimum grade of 9,5 points (out of 20) in each assessment element.
Conteúdo
1. Organization and design of a market research
2. Primary and secondary data
3. Qualitative market research
4. Data collection
5. Questionnaire design
6. Causal research
7. Sampling
8. Presentation of results
Cursos
Cursos onde a unidade curricular é leccionada:
- Análise e Gestão de Informação
- Análise e Gestão de Risco
- Especialização em Data Science for Marketing
- Especialização em Digital Marketing and Analytics
- Especialização em Gestão do Conhecimento e Business Intelligence (Inteligência de Negócio)
- Especialização em Gestão dos Sistemas e Tecnologias de Informação
- Especialização em Marketing Intelligence
- Especialização em Marketing Intelligence
- Especialização em Marketing Research e CRM
- Especialização em Marketing Research e CRM
- Laboral - Especialização em Digital Marketing and Analytics
- Laboral - Especialização em Gestão do Conhecimento e Business Intelligence
- Laboral - Especialização em Gestão dos Sistemas e Tecnologias de Informação
- Laboral - Especialização em Marketing Intelligence
- Laboral - Especialização em Marketing Intelligence
- Mestrado em Data-Driven Marketing
- Mestrado em Data-Driven Marketing
- Pós-Graduação em Análise e Gestão de Informação
- Pós-Graduação em Análise e Gestão de Risco
- Pós-Graduação em Cidades Inteligentes (Smart Cities)
- Pós-Graduação em Data Science for Marketing
- Pós-Graduação em Digital Enterprise Management
- Pós-Graduação em Digital Marketing and Analytics
- Pós-Graduação em Gestão de Informação e Business Intelligence na Saúde
- Pós-Graduação em Gestão do Conhecimento e Business Intelligence (Inteligência de Negócio)
- Pós-Graduação em Gestão dos Sistemas e Tecnologias de Informação
- Pós-Graduação em Marketing Intelligence
- Pós-Graduação em Marketing Research e CRM (Estudos de Mercado e Gestão do Relacionamento com o Cliente)
- Pós-Graduação em Sistemas de Informação Empresariais